Стрічка новин
Педагогічна стежина довжиною в століття: Саме так. А починалася вона десь у 20-х роках минулого століття, коли молода радянська країна (як кажуть, з пісні слова Через шахрайства постраждали дві літні жінки: До Сумського районного управ­ління поліції з заявою про злочин звернулася 75-річна житель­ка обласного центру та повідомила поліцейським, що вдень їй Як давно це було...: Ці фото дійсно старі-старі. Який молодець фотограф, котрий зафіксував події і людей того далекого часу – кінця 30-х років минулого Що на Лебединщині?: Станом на 9:00 21.04.2020р. на самоізоляції під медичним наглядом лікарів знаходяться 27 осіб, прибулих з-за кордону. З них 17 у У Лебедині зекономили мільйон на ремонті дороги: За даними системи публічних закупівель ProZorro, Управління житлово-комунального господарства Лебединської міської ради завдяки конкуренції на проведеному А ви чули? Бачили? Читали?: Сумщина залишається «червоною». Станом на 12 квітня Сумська область залишається у «червоній» зоні, натомість Закарпатська область, яка була «червоною», наразі ...Тата в армiю забирають: Успішно закінчивши військове училище, Віктор Рогов отримав бажані зірочки на погони і звання лейтенанта. Йому запропонували посаду начальника полігону, Сучасна школа - демократична школа: Торік у закладі загальної середньої освіти №5 Тростянецької міської ради педагоги були окрилені новим проєктом, що отримав      наз­ву «Демократична школа». Невтомна, метка, працьовита: На цей раз мова піде про людину, яка займається зовсім, здавалося б, непрестижною справою. Її не помічають, коли довкола чистота, Розпочато роботи по ремонту дороги Токарі-Межиріч: Спочатку ямковий ремонт від пам’ятника «Катюша» до Токарів, далі – підготовка до будівництва сучасної дороги до Межиріча.

Торік у закладі загальної середньої освіти №5 Тростянецької міської ради педагоги були окрилені новим проєктом, що отримав      наз­ву «Демократична школа».

Детальніше про це погодилася розповісти директорка школи Ірина БОНДАРЕНКО.

– Про­єкт­на діяльність цієї школи давно «не сходить з язиків» у сусідніх громадах. Розкажіть нашим читачам, як вда­ло­­ся втілити ваші колективні задуми в реаль­ність? Яким чином почали роботу над проєктом?

– Спочатку була цікава поїздка до м. Києва. Делегація від нашого закладу, у складі якої були директорка, учителі та батьки, відвідала навчальні тренінги. Успішний досвід інших учас­ників програми надихнув нас на активну діяль­ність. Було проведено збори колективу на­шого закладу, де відбулося ознайомлення усіх з програмою, обговорення та реєстрація. Па­м’ятаючи про те, що будь-які зміни почина­ються зі створення команди, була сформована ініціативна група, до якої увійшли учні, учителі, батьки, представники громади. А да­лі – співпраця з тренерами, зуст­річі-об­го­­во­­рення, під час яких учас­никами були сфор­­­мо­­вані очіку­­вання від участі у програмі, спря­­му­вання ос­віт­нього процесу на розвиток та­ких громадянсь­ких компетентностей, як критичне мислення, мирне розв’язання конфліктів, спів­праця, відповідальність та повага до прав людини пріоритети, які ми обрали. Складено план дій.

– Що надихало та спонукало до таких рішучих дій?

– Позитивна атмосфера та плідна робота. Ми намагалися робити переконливі кроки у напрямку запровадження демократичних підходів до викладання і навчання. Перед педагогами стояв виклик – зробити їх ціка­ви­ми, інтерактивними. Об’єднувала спіль­на мета: змінити школу, щоб вона виховувала активних і відповідальних громадян. Почалося ознайомлення з посібниками Ради Європи та рамкою КДК (компетентностей для культури демократії). Колеги зацікавились он­лайн-бібліотекою на сайті «Демократичної школи».

Поступово вправи та методи ОДГ/ОПЛ (ос­віти для демократичного громадянства/освіти з прав людини) вчителі нашої школи почали ін­тегрувати у власні уроки. Було непросто, але внутрішнє бажання щось змінювати не давало спокою. Педагоги підлаштовували вправи під класи, обмінювалися думками під час засідань ініціативної групи. Учні ж висловлювали здивування від уроків, а це неабияк мотивувало вчителів продовжувати брати участь у проєкті.

– Культура демократії виховує успішного громадянина. Яким чином виховання від­бувається у вашій школі?

– Наша школа почала активно впроваджувати демократичні засади в розбудові своєї шкільної держави. Опрацювавши посібник із навчання правам дитини «Компасіто», учителі початкових класів на своїх уроках використовували  різні вправи: «Крапля води», «Апельсин», «Що буде, якщо...». Головна мета завдань – мотивація, досвід, пошук рішень. Учителі української та англій­ської мов теж долучилися до проєкту «Демократична школа»: у 5-8 класах були проведені уроки, присвячені формуванню громадянської та соціальної компетентності (вправи «Wants and needs» – «Бажання та потреби», «Інсценування» «Де ви стоїте?», «Демократія і права дитини починаю­ться з тебе» тощо). Школярі дискутували з певних питань та грали у захоплюючу гру «Globingo».

З метою здійснення поступового переходу на принципи демократичного навчання, пе­­ред­­бачені концепцією «Нової української шко­ли», під час уроків математики, фізики, ук­раїн­ської та зарубіжної літератури використовувалися вправи зі збірників «Громадянська відповідальність» та «Тулбокс для вчителів». Посібник «Живемо в демократії» зацікавив учи­те­лів і учнів  8-9-х класів. У темах посібника особливий акцент зроблено на культурному вимірі демократії, обговоренні проблем дискримінації у суспільстві, відповідальності, конфліктів та соціальної спра­ведливості. Цікавими завданнями з посібника «Зростаємо у демократії» поповнили свої мето­дичні скринь­ки класні керівники 10-11 класів. Основним принципом вправ є активна діяльність учнів.

– Як реагують учні на різноманітні вправи та методики? Що ще було впроваджено у школі?

– Як відомо, Концепція реформування ук­раїн­ської школи вимагає змінити підходи до освітнього процесу, відійти від традиційних методик передавання знань, переорієнтації уваги вчителів на формування компетентностей учнів. Наші учні грають не тільки на уроках, а й на перервах, і це завжди їм до вподоби. Це готує їх до мирного співіснування у соціумі, участі у громадському житті та демократичних процесах. На уроках англійської мови, наприклад, учні спробували грати у «Lingva game», подаровану Освітньою агенцією м. Києва. Гра складається із декількох секторів: «Читання», «Граматика», «Адвокати», «Переконай мене». Учні мають змогу тренувати комунікативні навички, вчаться мислити. А ще вони полюбляють розв’язувати лексичні ребуси, при цьому проявляють неабияку ерудицію та кмітливість.

Для дітей з особливими освітніми потребами є ресурсна кімната. Учителі та вихователі працюють, щоб інклюзивне навчання було максимально доступним. Корекційні заняття проходять із новим обладнанням: столом для пісочної терапії, бізібордом для розвитку моторики, балансувальними доріжками, магнітним календарем, безліччю ігор.

– А як у вас із самоврядуванням? Чи маєте проблеми стосовно організації іні­ціа­­тив учнів?

– Раніше учнівське самоврядування у нашому закладі існувало як інструмент для виконання плану виховної роботи, тобто було на папері, але «недієве». Справжньої  ініціативи учні не виявляли. Подальше планування від­бу­валося з урахуванням створеного «Плану дій», очікувань, озвучених на початку роботи в Програмі «Демократичної школи» (їх було візуалізовано та розміщено в холі школи). Хоча зустрічі переформатовано в онлайн-простір через пандемію коронавірусу, це нас не лякало. Представники ініціативної групи пройшли онлайн-курси. Наш креативний вчительський склад став дітям справжнім помічником на шляху створення дієвого самоврядування. Щоб підвищити активність і мотивацію учнів взяти участь у роботі парламенту, запросили усіх бажаючих.

– У закладі відбулося чимало змін. Завдяки цьому у вас з’явилася співпраця з іншими школами чи громадськими організаціями?

– Тростянецька ОТГ – прогресивна і перспективна. Ми, представники освіти, нама­га­ємося бути з нею на одній хвилі, бо маємо спільну платформу – простір демократичних змін.

Щоб довести, що наш заклад є мікро­спіль­нотою, де учні отримують певний життєвий досвід, користуються своїми правами, виконують свої обов’язки, ми прагнемо змінити школу на краще. Для цього нам необхідна співпраця. Місцева громадська організація «Молоді» постійно допомагає у цьому. Її представники (а серед них і наші випускники та учні) презентували програму співпраці (тімбілдінг). Відбулася мотиваційна гра про вихід із зони комфорту, можливості реалізації своїх цілей та комунікативну сміливість. Зародилося багато ідей спільних проєктів.

До того ж, тепер учні нашої школи  –  майбут­ні актори. Спільно з місцевою громадською організацією «Родинне коло» було проведено захід соціального спрямування, куди запросили учнів нашого закладу, обговорили з ними участь у проєктах. Усі охочі змогли спробувати себе у кастингу на роль у справжньому фільмі. І ми маємо юних акторів. За сприяння громади, місцевої ТРК «Тростянець» – телеканалу «ТVT» та «Добре радіо» 105.4 fm знімається фільм у рамках проєкту «Media діти».

– Які плани бачите в майбутньому?

– Завдяки участі у програмі «Демократична школа» ми стали активнішими та сучаснішими, а наші кроки впевненішими. У планах нашого самоврядування – активізація співпраці із батьками, місцевою громадою, громадською організацією «Ed Camp Ukraine», організація загальноміських акцій та створення онлайн-радіо – цікавого освітнього радіоконтенту. І це ще не все. Участь у програмі «Демократична школа» для нас – це трамплін до подальших змін. Ми не боїмося жодних перешкод на шляху до розвитку, бо хочемо розвиватися. Хочемо стимулювати й інших, співпрацювати, підкорювати нові сучасні горизонти.

– Що ж, нехай такий позитивний настрій прокладає вам щасливий шлях до подальшого розвитку. Дякуємо, що поді­ли­лися з нами змінами та секретами ус­пішної інноваційної школи. Маємо надію, що ваш досвід стане мотивацією для інших освітніх закладів Сумщини!

Бесіду вела Тетяна Чекотило,

студентка факультету іноземної філології

та соціальних комунікацій

Сумського державного університету.

Додати коментар