Стрічка новин
5 нюансів проходження випробування: Регулювання проходження працівником випробувального терміну є надзвичайно важливим, наголошує директор Сумського обласного центру зайнятості Володимир Підлісний, Поліція виявила незаконні насадження конопель: Сто вісімнадцять рослин коноплі виявили та вилучили правоохоронці Лебединського відділення поліції на городі 62-річної жительки району. Тарифи змінюються: Згідно Рішення №318, від 16.12.2020р.,   відповідно до вимог ч.5 ст.10 Закону України «Про житлово-комунальні послуги»  КП  «Водоканал виконавчого комітету Лебединської Які спеціальності є найбільш затребуваними на ринку праці Сумщини?: Незважаючи на суворі карантинні обмеження, які діють в нашій області, роботодавці Сумщини продовжують звертатися до обласної служби зайнятості за допомогою З Днем працівників сільського господарства!: Чарівна краса вишиванки: Нещодавно Україна відзначила чудове національне свято – День вишиванки.       Як відомо, вишиванка – це не просто красивий одяг, це оберіг нації, Дмитро ШУМАЄВ:  «Країна-оазис посеред пустелі»: Дмитро ШУМАЄВ – лебединець, закінчив школу № 5, потім ВПУ лісового господарства та Сумський національний аграрний університет. Вже декілька років Шановні читачі! : Це третя розповідь про життя сільської вчи­тельки-пенсіонерки. Перші дві  були опуб­­ліко­вані в газеті «Будьмо разом». Моя героїня спо­ві­дує активне життя, У Лебедині хлопчика засипало ґрунтом: 20 листопада об 11:02 до Служби порятунку «101» надійшла інформація про необхідність надання допомоги. Так, в м. Лебедин по вул. Родина: У сім’ї Сергія та Наталії Анісімових, що мешкає у Лебедині, семеро улюблених дітей: Анна, Іван, Клім, Софія, двійнята Марія і

Як розповідали старожили, заселення території сьогоднішньої Руди відбулося приблизно в 1920-х рр. ХХ ст. після пожежі, яка знищила у засушливе літо й вітряну погоду Курносівку.

Погорільцям нарізали наділи на березі великого озера, яке селяни назвали ставком. На підвищеннях будувались хатинки, від них до води спускалися городи.

В офіційних документах – довіднику Сумської округи за 1928 р. – підбиті підсумки перепису населення, проведеного у 1926 р.

Тоді на хуторі Руда було 29 домогосподарств, проживало 176 осіб, із них 89 жі­нок. І нібито заселення хутора розпочиналося з місць, де знаходяться садиби Кайдашів, Павленка та Шкромади. Деінде знаходимо прізвища жителів Руди в контексті загальновідомих подій, але чогось особливого виокремити не змогли.

Якщо і є якась моральна компенсація за томи досліджених документів, то це те, що автор знайшов у списках еліти козацької старшини 60-х рр. XVIII ст. прізвища підпрапорних Подлесного, Великорода і Шапочникова, а також Штепіних – Андріяна, Данила, Івана та Павла. Всі вони мають пряме відношення до штепівського краю.

У 1930 році жителі села брали участь у виборах органів влади. Засвідчимо, що факт участі чи неучасті був чутливим для громадян, які могли при недопуску бути на «особливому» ставленні до себе з боку влади.

Репресії сталінського режиму 1930-х рр. не оминули й рудян: Кайдаш Дмитро Семенович був розстріляний у 1938 р., а реабілітований у 1960 р. Зарва Іван Якович відбував покарання на Соловках, арештований був у 1929р., а реабілітований у 1995 р.; Беззубець Григорій Сергійович був  арештований у 1930 р., реабілітований — у 1989 р.

Можемо стверджувати, що у 1930-ті р. спостерігався різноформатний супротив діянням радянської влади, пошук шляхів до кращого життя, способів ефективних форм селянського господарювання.

Війна перекреслила всі сподівання. Із 50-ти дворів сім’ї 21-го провели на фронт своїх чоловіків. З боїв не повернулися: батько Скринника Б.С.; батько Олександра і Михайла Гуйвів; батько Олексія Шкромади; прадід Миколи Фоміна; дід Володимира Павленка; батько Олексія й Івана Кіптенків; прадід Сергія і Миколи Смолових; син Павла Кукотенка; прадід Миколи Батраченка; прадід Анатолія і Віталія Гуйвів; дід Катерини Цимбал; дід Людмили, Наталії та Олексія Кукотенків; брати Ю.М. Кайдаша – Іван та Олексій.

Лише частина жителів с. Руда повернулася після перемоги додому.

Післявоєнні роки, незважаючи на голод, розруху, безгрошів’я, після того пекла, яке довелося пережити, стали роками радісними й обнадійливими. Народжуваність була високою. Майже в кожному дворі рудян  у 1946-1956 рр. народжувалось по двоє-троє дітей.

Мало-помалу, а до 50-х років село оформилося в односторонню вулицю, яка в  1996 р. дістала назву Лебединська (головою Штепівської сільради на той час був уродженець Руди В.С. Макушенко). Хоча частина сімей – Балими, Гуйви, Грабовичі, Шкромади – жили на протилежному боці вулиці. Чому й маємо аж 83 номери будинків (парні- непарні). Ще були три заїзди до води, які селяни називали уличками.

Село Руда нічим не відрізнялося від тих, які були розкидані по ярках навколо Штепівки чи Голубівки. Тільки тим, що ми були поруч, як ніяке інше село, до школи в Штепівці (всього 3 км!), і жили поруч з асфальтованою дорогою. Ніяких умільців на Руді нібито й не було, як-от гончарі Падалки, Семенченко та Худолій з Межиріча, але це на перший погляд.

Ось Василь Гуйва (Горобець) був майстром по виготовленню вікон та дверей; Юрій Кайдаш (Юрасик) вирощував тютюн і був неперевершеним рибалкою, завжди тримав човен на ставку; Олексій Шкромада уміло різав свиней, мій дядько Підлісний Микола Максимович був ковалем, пічником, майстром на всі руки, Маруся Маньчиха була швачкою, обшиваючи всю округу; Ониська Цимбал шептала, виливала переляк, С. Макушенко грав на балалайці, з десяток рудян були завзятими мисливцями та рибалками. Але перераховані види народних промислів – обслуговуючі. У рудян нічого не вироблялося на продаж, крім картоплі та свинини.

У багатьох сім’ях була корова – годувальниця. У 1975 р. сільська череда складалася з 49 голів. Із птиці тримали курей, качок, індиків, гусей. Грицько Антонович Гуйва (мій хрещений батько) єдиний тримав невеличку пасіку. Пізніше (у 1980-х рр.) цей промисел розвинув Володимир Васильович Павленко, як і вирощування фредок, нутрій і ондатр та вичинку шкур. І, врешті, ставку зробив на пасіку.

Подібне колись було в багатьох селах. І, на мій погляд, ті, хто обмінювались товаром та послугами з іншими, дещо продовжили своє існування без колгоспів, які давали роботу, а ті, хто «в собі був», щезли.

І не дивно: велика кількість дрібних сіл з їх проблемами (електрика, газ, дороги, школи, лікарні, робота) тягарем лягали на плечі влади та на початку ХХІ ст. складали картину загального соціального й економічного зубожіння.

Повторю, 1960 – 1980 рр. були роками прориву й відносного благополуччя. Потім село, не встигнувши піднятись у нових умовах, занепало, схиливши голову перед старістю: дітей виштовхали до міст, до цивілізації, а роки брали своє...

Увійшовши в кінці 60-х рр. ХХ ст. у побут селян телевізори, холодильники, електропечі, пральні машини, мото-велотехніка, сепаратори, телефон, крупорушки, мотоблоки, а ще пізніше й більш складна техніка, яка повинна була полегшити селянську працю та урізноманітнити побут і відпочинок, на жаль, досягли своєї мети лише частково: люд від’їжджав до міст.

Завдячуючи комунікаціям, люди бачили різницю в умовах праці в місті і селі, рівнях заробітку, побуту.  Бажання прийти в квартири після роботи й відпочити, було сильнішим від розуміння, що від колгоспної роботи потрібно приступати до більш приємної, але не менш важкої – домашньої.

Жодним чином до цієї категорії не відноси­лась і «ланка» – сапування буряків улітку та їх копання в дощову осінь вручну, чи робота на свинофермах у багнюці, хоча й у гумових чоботях. Селянська обстановка мало давала матеріалу для духовних насолод, потреба в яких властива людині.

Отже, село не «народило» свою інтелігенцію (деякий час нею вважали прибулих спеціалістів з вищою освітою – агрономів, зоотехніків), яка б дорожила умовами життя і продукувала своїми силами об’єднання селян, їх культурний розвиток. Опора правлінь колгоспів і, тим більше, сільрад, була скромною як морально, так і фінансово.

Однак село Руда, прославлене самовід­даною працею простих сільських трударів, вписало свою сторінку в загальні здобутки Лебединщини і стало чудовим острівцем пам’яті для колишніх його жителів і вдячних нащадків.

Післявоєнний 1947 рік. На передньому плані: Ілля Підлісний, Микола Підлісний, Борис Скринник.

Трудівники села на відпочинку у м.Сочі. Стоїть у центрі – Підлісний І.М.

Весілля Дмитра та Валентини Кайдашів, 1978 р.

Гуйва А.І. біля рідної домівки в с.Руда, 1948р.

Із книги Володимира Підлісного «Штепівка та навколишні хутори і села», 2019р.

Додати коментар