Ви відправили посилку з подарунком своїм рідним в інше місто, але вони її не отримали. На жаль, випадки, коли оператори поштового зв’язку втрачають поштові відправлення, непоодинокі. Як громадянину довести цей факт та отримати компенсацію?
Оператор поштового зв’язку (оператор) - суб’єкт підприємницької діяльності, який в установленому законодавством порядку надає послуги поштового зв’язку (стаття 1 Закону України «Про поштовий зв’язок»).
Поштове відправлення – листи, поштові картки, бандеролі, секограми, дрібні пакети, міжнародні відправлення з оголошеною цінністю, посилки, прямі поштові контейнери, оформлені відповідно до законодавства України (стаття 1 Закону України «Про поштовий зв’язок»).
Дії особи у випадку
пошкодження відправлення:
- Перевірити відправлення при отриманні.
- У випадку, якщо відправлення пошкоджено, наполягати на складенні акту з представником оператора поштового зв’язку. У разі виявлення нестачі, заміни, повного або часткового пошкодження чи зіпсуття вкладення працівник поштового зв’язку складає акт у трьох примірниках, який підписується ним, керівником об’єкта поштового зв’язку і одержувачем. Один примірник акта видається одержувачу. Обов’язково в акті вказати факт того, що посилка пошкоджена, характер пошкодження, детальний опис упаковки та її стану на момент отримання посилки.
- Після складення акту звернутися з претензією до відділу поштового зв’язку про відшкодування завданої шкоди.
- У випадку відмови врегулювати спір в досудовому порядку, особа має право звернутися до суду з позовною заявою про відшкодування завданої шкоди.
Відповідальність за втрату
(пошкодження) поштового відправлення
Оператор поштового зв’язку за невиконання чи неналежне виконання послуг поштового зв’язку несе відповідальність перед користувачами послуг поштового зв’язку згідно із законом (пункт 129 Правил надання послуг поштового зв’язку).
У разі виявлення дефектів поштового відправлення (розходження фактичної маси з масою, зазначеною у супровідних документах, пошкодження упаковки, печаток, обв’язок тощо) оператор у порядку, встановленому уповноваженим центральним органом виконавчої влади у галузі зв’язку (Державна служба спеціального зв’язку та захисту інформації України), зобов’язаний письмово оформити факт дефекту та вжити заходів до вручення даного поштового відправлення адресату або відправнику (частина п’ята статті 14 Закону України «Про поштовий зв’язок»).
Відповідно до частини першої статті 908 Цивільного кодексу України перевезення вантажу, пасажирів,багажу, пошти здійснюється за договором. Перевізник відповідає за збереження вантажу, багажу, пошти з моменту прийняття їх до перевезення та до видачі одержувачеві, якщо не доведе, що втрата, нестача, псування або пошкодження вантажу, багажу, пошти сталися внаслідок обставин, яким перевізник не міг запобігти та усунення яких від нього не залежало. Перевізник відповідає за втрату, нестачу, псування або пошкодження прийнятих до перевезення вантажу, багажу, пошти у розмірі фактичної шкоди, якщо не доведе, що це сталося не з його вини (стаття 924 Цивільного кодексу України).
Оператор не несе матеріальної відповідальності за поштові відправлення у наступних випадках:
- якщо заяву про розшук поштового відправлення (поштового переказу) подано до об’єкта поштового зв’язку після шести місяців з дня приймання (абзац шостий частини шостої статті 18 Закону України «Про поштовий зв’язок»).
- поштова посилка відповідно до закону підлягає вилученню, конфіскації або знищенню;
- втрата або знищення вмісту посилки настали внаслідок непереборної сили (урагану, землетрусу);
- недостача або пошкодження вмісту посилки трапились внаслідок порушення визначених законодавством України правил про обмеження в пересилці предметів і речей.