Однією з малодосліджених сторінок історії колишньої Української РСР є становлення та розвиток органів внутрішніх справ на території сучасної України.
Особливе місце в структурі органів внутрішніх справ займає транспортна міліція РКМ НКВС СРСР, створена з метою забезпечення збереження вантажу, безпеки пасажирів, які курсують залізничними магістралями.
Час плине в історію, але залишаються речі – свідки тих подій. І от вересневими днями фонди Лебединського районного краєзнавчого музею завдяки генерал – полковнику, Почесному громадянину міста Лебедина Владиславу Бухарєву поповнилися унікальною річчю – печаткою, де чітко зберігся напис «Линейное отделение Р.К. милиции Народный комиссариат внутренних дел СССР». Дуже приємно, що ця унікальна річ доповнить одну із експозицій саме нашого музею та привідкриє ще одну таємницю минулого.
Звернемося до історії.
7 серпня 1918 р. було створено Залізничний відділ при ВНК і відповідні йому відділи - відділення на місцях при управліннях залізниць, на великих залізничних вузлах. У травні 1919 р. Залізничний відділ ВНК перетворений в Транспортну надзвичайну комісію, яка керувала підлеглими їй транспортними надзвичайними комісіями по всій території РРФСР.
Через три роки, після скасування ВНК, Транспортна надзвичайна комісія перетворена в Транспортний відділ Державного політичного управління при НКВС РРФСР, який функціонував до 1923 р. У наступні роки Транспортний відділ входив до Об’єднаного державного політичного управління при Раднаркомі СРСР , Головного управління державної безпеки (ГУГБ) НКВС СРСР.
Конституція 1936 року внесла зміни в систему органів влади, їх компетенцію та форми діяльності. Згідно з Конституцією Вищим законотворчим органом влади була проголошена Верховна Рада, а вищим виконавчо-розпорядчим – Рада Народних Комісарів. На основі та для виконання діючих законів Рада наділялася правом видавати постанови та розпорядження. Відбувається розширення функцій органів внутрішніх справ. До їх відомства передається ряд обов’язків, які раніше виконувалися іншими державними структурами.
Починаючи з 1941 року, відбувається ряд реорганізацій управління: створено Головне транспортне управління НКДБ СРСР, 3-є Управління (транспортне) НКДБ СРСР, Головне управління охорони на транспорті МДБ СРСР, а в 1953 р. – 6-е Управління (транспортне) МВС-КДБ СРСР, яке функціонувало до 1960 р. Органи державної безпеки на транспорті, в тому числі Управління КДБ при РМ СРСР на Південно-Західній залізниці, дислокованого в м. Києві, до 1960 р. були підпорядковані безпосередньо союзному центру.
У сферу діяльності Управління КДБ на Південно-Західній залізниці входили всі залізничні об’єкти, розташовані на території Київської, Чернігівської, Черкаської, Житомирської, Вінницької, Хмельницької та частково сусідніх областей. Інші залізниці України входили до сфери обслуговування управлінь КДБ СРСР на Донецькій, Львівській, Одеській, Південній та Придніпровській залізницях.
У 1960 р. транспортні органи державної безпеки, у тому числі і Управління КДБ на Південно-Західній залізниці, були ліквідовані, а їх функції покладені на 7-й відділ 2-го Управління КДБ при РМ УРСР.
На фото: За дорученням Владислава Бухарєва печатку Олександрі Чхайло вручає директор Лебединського ВПУ лісового господарства Анатолій Троян.
Олександра Чхайло,
директор Лебединського районного
краєзнавчого музею.